søndag den 29. oktober 2006

Tips til LinkedIn

Du har formodenlig hørt om LinkedIn ved at én af dine venner, kolleger eller forretningsforbindelser har inviteret dig til at være med i hans eller hendes "netværk". Hvis du accepterer invitationen, er I nu hinandens "links". Når du har lavet de første dele af din profil, har du måske tænkt over, hvad det egentlig kan bruges til.

LinkedIn er et glimrende værktøj til at vedligeholde og udbygge dit faglige netværk. Du kan også bruge det til at lave research på potentielle kandidater til et ledigt job i din virksomhed, hvis du selv er ude i en jobsøgningssituation eller hvis du bare er nysgerrig omkring en virksomhed eller person, du er stødt på.
Værktøjet vender så også den anden vej, så andre kan lave research på dig eller din virksomhed. Det er derfor en god idé at lave en professionel profil og lave den fyldestgørende og spændende, så andre vil få lyst til at lære dig nærmere at kende og måske etablere et direkte link til dig eller tilbyde dig nye udfordringer. En lang række head huntere og rekrutteringsbureauer anvender LinkedIn til at finde og researche potentielle kandidater.
Din profil bør indeholde en liste over din uddannelse og de positioner, du har haft. Hvis du er studerende eller nyudklækket, vil relevante studiejobs være gode at have med i profilen, mens jobbet som bartender i fredagsbaren ikke nødvendigvis er en fordel at have med i profilen, hvis du går efter et "slipse-job".

Du bør også gøre lidt ud af dit "Summary", som bør fænge, hvis du gerne vil "opdages". Hvis du er medlem af faglige netværk bør dette også fremgå af profilen.
Måden at få invitationer til andres netværk er via din email-adresse. Det er muligt, og en fordel, at tilknytte alle de email-adresser du anvender til din profil. På den måde behøver du kun at vedligeholde én profil og dit netværk bliver knyttet tættere sammen. Der er én email-adresse, der er din primære adresse og den, der bliver offentliggjort til dine links, så brug så vidt muligt en neutralt klingende email-adresse. Du er måske ikke interesseret i at få jobtilbud på din firma-email og det er måske heller ikke så smart at bruge email-adressen pillevrag@ibizarulez.com, hvis du vil tages seriøst. Få dig istedet en neutral email-adresse på Google, Yahoo, MSN eller lignede, eller endnu bedre, så registrer dit eget domain navn og få det hosted f.eks. hos Google.

Når du så har lavet din profil og registreret alle dine email-adresser melder spørgsmålet sig så, hvem du skal invitere med i dit netværk. I første omgang vil jeg foreslå, at du klikker rundt i dit netværk og ser, om der er nogen, du kender godt, og som du ville kunne anbefale andre at linke sig op til. Hvis der er nogen, du er særligt interesserede i at få med i dit netværk, så skriv en personlig invitation. Hvis det er et stykke tid siden at I har arbejdet sammen, så skriv lige en linie om dig selv, så personen ikke er i tvivl om, hvem du er. Det er muligt at importere din kontaktliste fra f.eks. Outlook. Det gør det nemmere at se, hvem der allerede er med i LinkedIn. LinkedIn vil ikke lave links uden din specifikke accept, så skriv endelig så mange email adresser du kender, ind under "Other Contacts". Først når du selv føler dig fortrolig med funktionerne i LinkedIn, bør du begynde at invitere links, som ikke allerede har en profil. Hvis du gerne vil invitere nogen med, som du ikke kan finde i dit LinkedIn netværk, så send evt en mail til din kontakt og spørg først; det kan jo være at I ikke er tæt nok på hinanden eller personen ikke har registreret den email, du kender. Hvis det sidste er tilfældet, så gør opmærksom på muligheden for at registrere flere adresser under én profil, ellers risikerer du ikke at få fuld udbytte af dit nye link.
Du vil også blive bedømt på dine links, så de personer, der ukritisk linker sig op til hvem som helst, vil blive opfattet som useriøse. Du vil komme til at modtage en del invitationer fra fremmede personer. Overvej meget nøje, om du vil acceptere dem; jeg afviser dem konsekvent og skriver en kort begrundelse. Det kan jo være, at du lærer dem at kende senere og til den tid vil have dem med i dit netværk. Engang imellem kan det dog være fristende, f.eks. hvis det er en rekrutteringskonsulent, der tilbyder at linke. Så kan det jo være interessant at se, hvem konsulenten ellers har linket til; det kan jo være dine potentielle konkurrenter om positionen. Hvis rekrutteringskonsulenten er specialiseret indenfor dit arbejdsområde kan det også være en god måde at få udbygget dit netværk og give dig større muligheder for at lave research.
Anbefalinger ("Recommendations") er et rigtigt godt værktøj, men brug det med omtanke og skriv kun noget, som du virkelig kan stå inde for. Hvis andre laver anbefalinger til dig, så sørg også for at fange banale stavefejl og giv en opfordring til dine links til at fremhæve egenskaber ved dig selv, som du er særligt stolt af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar